3. sep, 2017

3 september

Het was weer lekker wakker worden met het zonnetje over de weilanden waar we gelijk uitzicht op hebben als we wakker worden. John was ook vroeg wakker en hebben we buiten zitten ontbijten. Op ons gemak de dag verder opstarten. Bakkie erbij en op het terras mijn blog van gisteren bijwerken. Vergeet ik helemaal dat John nog op de radio was gisteren. We reden in de auto en ze vroegen bij radio 10 naar artiesten met baarden ivm de dag van de baard gisteren. John bleek een SMSJE gestuurd te hebben. Lopen we op de jaarmarkt te snuffelen bij de boeken, hoor ik John aan de telefoon. Nou belt hij zelden en ik denk wie is dat. Blijk dat ze hem terug gebeld hadden. Hij had Ronald Mc Donald doorgegeven, dacht ik dat hij zei. Hij helemaal in een deuk, en ik denk nog, wat zeg ik verkeerd. Moet Michael McDonald te zijn natuurlijk. Krijgen we een berichtje van een nicht van me dat ze hem gehoord heeft. Na de middag richting Slochteren gereden, naar de Fraeylemaborg. Stonden we eerst op een verkeerd adres. Blijk dat de straat ook nog in een andere wijk van Slochteren loopt. Auto parkeren en eerst de Borg bezoeken. Het is weer een mooie borg van buiten en van binnen helemaal gerestaureerd in de jaren 70. De oudste gedeelte van de Borg is 7 eeuwen oud. Hij is twee verdiepingen mooi ingericht en de geschiedenis van de familie loopt door het hele huis. Ze waren zeer Oranje gezind, door het hele huis hangen foto's en schilderijen van de Oranje familie. Er staat ook een zithoekje dat gemaakt is voor koningin Wilhelmina haar 15e verjaardag en ze op bezoek was in Drenthe. Mooie schilderijen, slaapkamers, keuken, de daagse kamer tot de grote ontvangstkamer, alles voeding in oude stijl ingericht. De laatste kleine zaal wordt gebruikt als trouwzaal en hangen portret schilderijen, foto's van de Oranje familie vanaf Wilhelm van Oranje tot aan de familie foto van Willem Alexander, Maxima en de meiden. Daarna een sleutel bij de entree opgehaald en hebben we de tuin/bos bezocht. Het is een park in de stijl als het Donckse bos bij ons. Het is ong 1,5 km lang met allerlei paadjes en watertjes. Er is door het hele park 1 doorkijk vanuit het huis tot het einde van het park, daar staat een groot standbeeld. Door het hele park staan huisjes, hutjes, gekke gebouwtjes en zelf een oude stad bus, waar keramiek stond tentoongesteld van regionale kunstenaars. We hebben een sleutel gekregen en dan kan je overal naar binnen. Het koetshuis met vier schitterende schalen. Een gek gebouwtje met vazen. In de stadsbus stonden een paar vitrines met mooi keramiek. Beetje organische vormen en mooie kleuren. Gelijk even een foto achter het stuur van de bus gemaakt. Verder nog een houten hut die rondom een grote Eik is gebouwd, met allemaal bankjes erin. Een huisje in de vorm van een Hazelnoot, waar dan weer keramiek servies in stond. Ook een huis gebouwd van strobalen met twee deuren erin. Daar stonden ook weet vazen in. Een hele leuke wandeling en het was ook schitterend weer. Terug op de borg liep er een hooi en strooi kapel te spelen. Er is vanmorgen een Oltimer rit vertrokken van de Borg en die kwamen nu weer terug. We wilden wat lunchen, maar het terras zat bom vol en dan maar binnen wat gegeten. Daarna de auto's bekeken, John vind ze zo leuk. Wat foto's gemaakt, maar dan is het toch weer een wit bolwerk en merk hij, dat hij erg bekeken wordt. Het viel mij ook op dat als hij naar een auto loopt, er gelijk ook iemand mee loopt. Hij voelt zich dan toch niet tof en zijn we weggegaan. Binnendoor doorgereden naar het meest zuid oostelijke puntje van Groningen. Komen we door het dorpje "Hongerige Wolf" twee straten. Geweldig wat een namen je tegen komt. Waar woon je, nou op Hongerige Wolf 7. Nieuwe Statenzijl is sluis op de grens met Duitsland. Dus ook even in Duitsland geweest. Binnendoor de polder door het verdronken land van Groningen gereden. Het meer Dollard is vroeger een rijk gebied geweest. Onderweg stonden twee auto's aan de kant van de weg en dan wil je ook even op de dijk kijken wat er te zien is. Bleek het een vogelschuilhut te zijn, waar je honderden vogels en ganzen kon bekijken. Er stond een vogelaar met een kneiter van een camera en we stoorden denk ik. Dus doorijden langs de kust naar Delfzijl. Daar waren de naweeën van het hele weekend  havenfestival aan de gang. Hadden we niet helemaal meegekregen. Er traden twee dames op met liedjes van Hazes. Er zat ook een klein restaurantje en daar hebben we op het terras zitten eten. Was erg lekker en koffie toe. De dames van Maywood liepen er ook rond. Twee vriendinnen van dik in de 40. Ze zagen er vanuit de verte goed uit, zonnenbril op en toen ze langs liepen was het een beetje vergane glorie. De donkere had zelfs een bandje/diadeem op haar voorhoofd. Geweldig hoe iemand zichzelf is. Even tanken en naar het huisje terug. Boer zoekt vrouw kijken en mijn blog bijwerken. Straks lekker slapen.

Meest recente reacties

19.10 | 18:35

Ja, mooi hè. Ze hebben weer flink uitgepakt.

19.10 | 06:00

Mooi Diorama van een treinwagon. Ziet er prachtig uit

11.03 | 18:25

ja, worden er erg vrolijk van.

09.03 | 18:21

Mooie kleur roze zo dat wandje langs de trap. Dat groene was trouwens ook al mooi hoor.